講義情報

映像学

新講義

映像学

カメラを使わずに映画を創るということ

創り伝える学部-circle創り伝える学部
映像学

講義について

「もし、百万人もの人が私の映画を観るなら、彼等が百万本もの異なる映画を観たことを願っている」と、クエンティン・タランティーノは目をキラキラさせながら言った。
ウディ・アレンは首をうなだれながら呟いた。「もし、私の映画が一人の人間を惨めにさせたなら、私の役目は果たされた」と。
ロバート・アルトマンは「映画を創ることは、幾つもの人生を生きるチャンスを得ることだ」と無邪気に話した。

果たして『良い』映画とはなんだろう。映像ばかりが溢れているこの世界で、何度観ても心が突き動かされる映画を創り、巡り会うために、私たちはどのようにして生きていくべきなのか?

この5週間の講義を通して、私たちは7人の映像作家に出会うことになる。彼等が人生に見出すインスピレーションと、新しい映像作家に託すことばを集めて、街へ出よう。

Freedom University: How To Make A Film, minus the camera
[begins late July-August 2018]

“If a million people see my movie, I hope they see a million different movies”
This is a quote from Quentin Tarantino.
“If my film makes one more person miserable, I’ve done my job”
This is what Woody Allen said.
“Filmmaking is a chance to live many lifetimes”
Says Robert Altman.

What makes a good movie? A movie that you can watch over and over again, or a movie that breaks your heart and scars you, or one that stays in your memory forever. Every person has a different idea about what a good film takes and what a good film gives.

And you?
You have a camera, you may know how to edit, but do you know what it takes to be a filmmaker?

In this 5-week course we invite filmmakers – of short films, commercials, music videos, documentaries and feature films, and ask them what it is that they want to teach to new filmmakers. Step into the shoes of these filmmakers and see what they see.


講義計画

第1回

「良い」映画って何だろう?

スピーカー:シェリー/荒谷ノーマ

カメラを持っていたら、映画学校へ行けば、「良い」映画が創れるのだろうか?
映画は人の心を動かす力がある。忘れられない感情を植え付け、時には戦争を起こすことだってできる。誰もがカメラを手にできるこの時代に、私たちはいつだって監督になることができる。しかし、「良い」映画を創るために本当に必要なものはなんだろう?
映画をこよなく愛する写真家二人と、「良い」映画についてアイデアを膨らませよう。

Speaker:Sherry & Norma, Photographers & Film Lovers, Freedom University

You have a camera, you may have gone to film school, does that mean you can make good films?
Film has the power to move people, plant emotions, create war.
Now in a world filled with cameras, any one can be a filmmaker – but what does it take to make a good film?
A powerful film, an exciting film, a destructive film?
Sherry & Norma, both photographers, film lovers, the curators of this course, kick off this film class.

第2回

WHAT IS TRUTH【ドキュメンタリー】

ゲスト 望月冬子 & ジョン・エノス from Ashi Films

真実とは?ドキュメンタリー映画は観るものに真実を見せているはず。でも「本当の」真実とは一体?
望月冬子とジョン・エノスは、過去2年間で40本以上もの作品を日本で制作し、今も精力的に活動し続けているフリーランスの映像作家。CNNやYahoo! Japan、ウォールストリートジャーナルを始めとし、日本の銭湯絵師からギリシャにおけるシリア難民まで幅広いジャンルのドキュメンタリー製作を行っている。ドキュメンタリー映画の裏側を知って、真実が持つ柔軟さと様々な側面を知ろう。

Guest:John & Fuyuko, Documentary Filmmakers, Ashi Films

What is TRUTH? Documentaries have the power to make people believe “truth” but what is truth?
Find out the reality of making documentary films, and how the TRUTH can be bent more than you realise.
John and Fuyuko have made over 40 films over the past two years in Japan together as freelance documentary filmmakers.
They work for CNN, Yahoo! Japan, The Wall Street Journal and filmed everything, from traditional free drivers in Japan to Syrian refugee camps in Greece.

第3回

15秒で起こす革命【CM】

ゲスト:カーク・バレット from Assemblage

15秒もの時間があれば、布切れ一枚を最先端のファッションだと信じさせることができる。この車を買えば人生が変わり、真実の愛が絶対に見つかるとも。映像は一人の人生に革命をもたらすことも、狂わせることもできる。僅かな時間で日々の生活に余韻を残す方法を、映像制作スタジオAssemblageに勤める映像作家、カーク・バレットに聞いてみよう。

Guest:Kirk Barrett, Assistant Director, Assemblage

How do you control someone’s mind in 15 seconds?
To make some believe that these clothes are cool, this car will change their life, that they will find true love?
Film has the power control people’s minds and lives, and young American filmmaker from Nashville, TN shares how he does it at production studio Assemblage.

第4回

ストーリーは要らない。【MV】

ゲスト:ニコラス・ロビン from Assemblage

物語の必要性とは?
マイケル・ジャクソンは「Billie Jean」のミュージックビデオでムーンウォークを披露し、カニエ・ウエストは「Famous」で多くの著名人の裸を露わにし、ジョン・メイヤーは今になって低予算のミュージックビデオ「New Light」を発表した。この世の全てが映像に出尽くしたように思える今の時代、ミュージックビデオに物語性は求められているのか?

ゲスト Nicholas Robin, Director, Assemblage

How important is the story?
We’ve seen some of the most major dance moves (i.e. moonwalk, Billie Jean, Michael Jackson) and the most scandalous moments (i.e. Famous, Kanye West).
KPOP music videos are famous for their flashy excessiveness, while John Mayer shows low-budget music video works for his new song “New Light”.
Is the story ever important in music videos, especially today? Director Nico shares how he makes music videos from start to finish.

第5回

ビッグマネー【長編映画】

ゲスト: 萩原健太郎
藤田恭平

35億円あったらどんな映画を作るか?
2017年に「東京喰種(トーキョーグール)」を公開した萩原健太郎と、初めての長編映画を監督している藤田恭平を迎えて、映画を作り続ける上で起こる、挑戦と魅力について話し合う。

ゲスト Kento Hagiwara & Kyohei Fujita, Filmmakers

If you had 35 million dollars, what kind of film would you make?
Friends and filmmakers Kento Hagiwara (director of the live-action Tokyo Ghoul film) and Kyohei Fujita (in the process of directing his first feature film)
discuss the wonders and challenges of small and huge feature film-making.

Sherry Zheng (シェリー)

キュレーター

Sherry Zheng (シェリー)

☞ プロフィールを見る

Norma Aratani

キュレーター

Norma Aratani

☞ プロフィールを見る


スケジュール

講義名
映像学
日程

第1回:8月 4日(土)13:00-14:30

第2回:8月18日(土)13:00-14:30

第3回:8月25日(土)13:00-14:30

第4回:9月 1日(土)13:00-14:30

第5回:9月 8日(土)13:00-14:30

定員
15名 ※定員になり次第締切
申込締切日
7月29日(日)
授業料
36,000円(税別)
キャンパス

表参道 COMMUNE2ndメインキャンパス

その他注意事項
初心者も歓迎しますが、初心者用のカメラの使い方や編集ソフトの使い方の講義ではありません。
言語について
基本的に日本語で講義を進めます。ゲストが英語で話す場合はキュレーターのシェリーとノーマが通訳します。